Seurustelu Perkinsin kanssa syvenee suhteeksi

Ostaessani Tellervoa maaliskuussa 2019, isoimpia kysymysmerkkejä oli silloin moottori ja sen kunto. Silloin dieaselmoottorit eivät olleet minulle juurikaan tuttuja. Koneessa oli öljy ja diesel vuotoa. Kysyin silloin konsultaatiota Perkins maahantuojalta, joka antoi valtuutetun huoltoliikkeensä yhteystiedot. Soitin pk-seudulla toimivalta valtuutetulta Perkins -jälleenmyyjälle ja tuomio oli, että moottorin huoltaminen ei ole järkevää ja n. 10 000€ tiskiin niin vaihtavat moottorin toiseeen merkkiin. Minähän en tähän tietenkään suostunut, vaan Isäni kanssa päädyttiin fiksaamaan konetta. Syyllinen diesel vuotoon oli vuotava CAV-pumppu. Tiivisteosat löytyi parts4engines.comista, heidän verkkokauppansa löytyy tämän linkin takaa.

Tellervon Perkins 4.108 moottorin CAV-pumppu ja taustalla kuva vaihdettavista osista.

Tämä antoi intoa ajatukselle, että voisihan moottoria oppia tuntemaan enemmänkin. Ensimmäisenä kesänä moottoriin tulikin vaihdettua jo mm. kaikki kumiletkut & liittimet, tunnistimet (öljynpaine ja öljynlämpö) ja uusin kokonaisuudessaan sähköt ja mittarit. Vuonna 2020 veneen ollessa telakalla, vaihtoon meni myös alkuperäiset polttoainetankit. Näistä hommista myöhemmin lisää – kunhan vain ehdin kirjoittaaa.

Moottoriin tutustuessa koko Tellervon projekti kasvoi järkälemäiseen luokkaan. Kauden 2020 Tellervo oli tukevasti telakalla.

Moottoriprojektin lomassa koko Tellervon kunnostusprojekti laajeni järkälemäiseen luokkaansa ja Tellervo olikin kauden 2020 telakalla. Tämä antoi aikaa opiskella myös moottorin tekniikasta lisää.

Syvensin tutustumista diesel moottorin saloihin ostamalla Matti Kleimolan ja Yrjö Pohjanpalon kirjoittaman ”Diesel moottori” -nimisen kirjan. Kustantaja Tammi, ISBN 951-30-4849-7. Painettu 1981, eli ei ihan uutuuksista löydy kirjakaupasta. Espoossa muistaakseni oli kirjastossa, omani ostin Coppola antikvariaatin verkkokaupasta, sinne pääset tästä linkistä. Kirja on dieselmoottoreiden ”raamattu”. Tiukkaa asiaa, mutta ei tarvitse olla insinööri päästäkseen sisään.

Kirjan lukemisen lisäksi olen googlannut konetyyppiä ja lohduttavaa on ollut löytää paljon muita Perkins ”hulluja”. Facebookissa on omia ryhmiä, missä on jopa yli tuhat ihmistä ympärimaailmaa jakamassa omia Perkins 4.108 kokemuksia. Youtubesta löytyy myös videoita korjauksista.

Kokosin oman sivun Perkins 4.108 linkeille ja materiaaleille, jotka toivon mukaan innostavat muita ko. koneen omistajia huolehtimaan omasta koneestaan. Sivulle pääset tästä linkistä.

Näiden vaiheiden jälkeen jälkeen päädyin helmikuussa 2021 ostamaan toisen samanlaisen Perkins 4.108 moottorin, kuin Tellervossa on jo nyt. Hommahan muutenkin lähti jo laukalle, hankittua on tullut kaikenlaista moottorinkorjaus välinettä.

Ostamani toinen Perkins 4.108 moottori menossa purkuun

Ajatuksenani on oppia tuntemaan tämäkaveri entistäkin paremmin. Puran moottorin täysin, koneistutan ja entisäin sen ja vaihdan veneessä olemassa olevan moottorin tilalle. Näin pääsen ensikesänä veneilemään ja saan rauhassa laittaa toista moottoria.

Minulla on valtava voimavara apuna ja se on ympärillä olevat ihmiset. Laurinlahden Venekerholla on iso rooli tässä. Sataman ”vanhat herrat” ovat sellainen tietopankki, että googlekin kalpenee siinä. Erityisesti vilpitön halu auttaa on yllättänyt minut. Eräs kerhomme dieselmoottoreista kaiken tietävä on luvannut lähteä tuutoroimaan minua alkavassa projektissa. Tulen kirjoittamaan blogiini tästä projektista lisää sen edetessä.

Luokaa veloitukseton tunnus blogiini täältä ja osallistukaa keskusteluun! Enhän minä ainoa Perkins hullu ole tässä maassa?

t. Markus

Vastaa