Pohjan kunnostus, osa 1

Maaliskuussa 2019 pitkäaikainen haaveeni toteutui, ostin Albatross 29 veneen. Kävin katsomassa useita Albatross veneitä ja tuntui, että kaikissa oli havaittavissa, että veneen pohjalle tartteisi tehdä jotain. Jopa uudemmissa Flying malleissa oli havaittavissa, että pohjaremppa kolkuttelisi. Olin tehnyt edelliseen TG Sportfisher 19 veneeseeni pohjaremontin. Ajatus oli, että samankaltainen homma olisi tulossa – toki kun on alaa enemmän, niin hommaakin enemmän. Ostotilanteessa huomiota herätti kuvan maalin halkeilu koko pohjan osalta (veden alapuolisella osuudella). Ostokiimassa kuitenkin jaksoin uskotella itselleni, ettei mistään muusta kuin pintamaalin hakeilusta ollut kyse.

Pohjassa oli koko vesilinjan alapuolisella osuudella kuvan mukaista halkeamaa
Osittain myrkkyväri oli kokonaan irti
Pohja ostohetkellä vielä vanhassa kotisatamassa talvipeitteen alla

Ensimmäinen kesä (2019) mentiin tuolla maalilla, sillä muuta remonttia oli niin paljon. Näin jälkikäteen olen miettinyt, olisinko jättänyt ostamatta ko. veneen, jos olisin tiennyt miten iso työ pelkästään pohjasssa on. Vastaus on, että olisin varmasti ostanut veneen silti. Sillä minusta monesti tuntuu sille, että tykkään veneen rakentamisesta jopa enemmän kuin veneilystä yleensä. Ja vaikka pohja olisi ollut paremmassa kunnossa, olisin sen kunnostanut perinpohjaisesti silti.

Mutta teille, ketkä harkitsette vanhan veneen ostoa: Uskaltaisin jopa väittää että uuden / uudemman veneen ostaminen on järkevämpää niille, jotka eivät kunnostamista rakasta. Mikäli havaitsette ostettavassa veneessä vastaavaa jälkeä, varautukaa useiden tuhansien eurojen pohjaremonttiin. Toisaalta muistakaa, että pohjaremontti on jokaiselle vanhalla veneellä jossakin vaiheessa edessä. Jokainen toki itse päättää, missä kunnossa pohjaa pitää. Moni veneilee veneellä, jossa pohja on minun mielestäni kiperästi remonttia vailla – mutta ei ehkä heidän mielestä.

Syyskuussa 2019 veneen noston yhteydessä pohjaan liimattu puupalkki antoi periksi ja oli lähtölaukaus pohjaremontille.

Syyskuussa 2019 Tellervo nostettiin ylös. Edellisen omistajan pohjaan ja keulaan liimaama ”puupalkki” antoi periksi. Se oli lähtölaukaus pohjan remontoimisen aloittamiselle. Vielä tässä vaiheessa ei ollut tiedossa, miten iso urakka olisi.

Pohjaan oli edellisen omistaja toimesta liimattu puupalkki pohjaan ja keulaan. Puupalkki oli lahonnut.

Kiinnitin veneen oston yhteydessä jo huomiota puupalkkiin. Päätin jo silloin, että se saa lähteä. Puupalkki oli päässyt jo aika huonoon happeen.

Ostohetkellä pohjassa oli liimattuna puupalkki, joka nousi kohti keulaa.

Tästä sitten päästiinkin aloittamaan työt – ja sitähän riitti. Ihan ensimmäisenä oli otettava 30-vuoden myrkkymaalit pois. Päädyin tässä raapimisratkaisuun, hetken päänahkaani raapien ja miettien, mitenhän tästäkin selvitään. Kokeilin alkuun jos jonkin laista konetta. Parhaimmaksi koneeksi osoittautui Isäni Lidlistä ostama sähkötaltta. Ja sanottakoon, että nimenomaan taltta, joka liikuttaa taltan terää eteen ja taakse. Kokeilin meinaan yleiskoneitakin, joissa on ns. talttakärki, mutta ne olivat tehottomia.

Huomasin että yllättäen terä tylsyi hyvin nopeasti. Rälläkässä oleva lamellilaikka osoittautui nopeaksi tavaksi teroittaa terä. Aloitin tällä pienellä terällä, mutta koska pohjapintaa riitti, päädyin tekemään työn toisella terällä.

Lidlin sähkötaltta osoittautui erinomaiseksi koneeksi myrkkymaalin poistoon

En halunnut ottaa myrkkymaalia hiomalla, sillä pöly olisi levinnyt kaikkialle. Sanottakoon, että minulla oli myös myrkun poiston aikana lainassa sähköllä toimiva puhallinsuojain, mutta työ tuntui entistä raskaammalle se päässä. Talttaamalla maali ei pölissyt, vaan tippui nätisti paksulle pressulle, mistä se oli kätevä imuroida pois.

Bilteman paksu pressu oli sopivan painoinen, imuroiminen sen päältä onnistui ilman, että prsessu tarttui imurin.

Poistaessa maalia, huomasin miten vuosien saatossa maali oli kerrostunut. Joinain vuosina maalia oli vedetty lian päälle. Veneen peräpäässä oli havaittavissa, että jos remppaa ei olisi nyt tehty, olisi varmati lasikuiturutto mahdollinen.

Homman parasjuttu oli kuitenkin se, että pohjassa ei ollut vesirakkuloita tai mitään muutakaan isoa vauriota. Jos näin olisi ollut – olisi homma ollut vielä isompi.

Mitä enemmän pohjaa läheltä katsoi, sitä paremmalle remontin tekeminen tuntui. Pohja oli kyllä aika huonovoitisen näköinen.
Päädyin käyttämään tämän mallin terää, mitä teroitin lamellilaikalla rälläkällä.

Maalia oli vain poistettavana valtava määrä, aikaa kului tuhottomasti. Tietysti kone hajosi myös. Nopean googlettelun jälkeen en löytänyt mistään enää vastaavaa talttaavaa konetta. Näin jo painajaisia, että näinkö tämä homma sitten jäi kesken. Löysin kuitenkin fruugo nimisestä verkkokaupasta Skil merkkisen vastaavan koneen. Siinä tuli myös hyvin varateriä mukana. Päädyin tilamaan näitä 2 settiä. Pelkäsin, että en näe koneita tai rahojani koskaan, sillä verkkokauppa vaikutti hieman epäluotettavalle. Koneet oli kuitenkin saatava. Hintakaan ei minusta ollut paha. Ennakkopeloista huolimatta koneet tulivat. Ja ne olivat Lidin mallia paremmat / laadukkaammat ja tehokkaammat (säädettävä). Lisäksi nyt teriä riitti. Tilasin 2 konetta siksi, että vaihdoin konetta aina terän vaihdon yhteydessä. Näin kone jäähtyi. Lisäksi minulla oli paineilmakompura, jonka paineilmalla putsasin koneita aina välissä pölystä. Koska teriä oli paljon, ei tarvinnut kokoajan hyppiä teroittamaan niitä.

Bilteman pleksimaski oli hyvä ostos. Ja vielä ennen koronaa niitä sai. Maski suojasi varsin yläpuolelta murusten tippumisen naamalle. Koin parhaimmaksi hengityssuojaimeksi 3M kertaköyttöiset maskit. Akkukäytöinen ammattilaite oli hyvin ahista. Varmasti joku ylisuojelevainen tässä kohtaa jaksaa nillittää, että pitäisi käyttää.. mutta minäpä tein näin.

Kuvassa vielä Lidlin kone.

Seuraavaksi vuorossa oli puupalkin poisto. Palkki oli liimattu vähän liiankin hyvin kiinni massalla. Sahasin sen pätkiin puukkosahalla. Piti toki varoa, ettei mene pohjasta läpi.

Palkki oli osittain ihan kovaa kamaa ja lähti hyvin pieninä paloina irti.

Bilteman talttapuukkokin antoi periksi. Oli haettava järeemmät vehkeet.

Näillä se lähti. Omat haasteet toi liimamassa. Siihen paras konsti oli lamellilaikka ja rälläkkä.

Albatross 29 painaa n. 3500kg

Veneen pukkien kohdalta nostin venettä tunkilla, jotta sain puun poistettua. Albatross 29 vene painaa noin 3500kg.

Välillä paikalla kävi työnjohtaja Emma. Ja remontin aikana venekuntaan syntyi uusi jäsen, Anni. Nämä kaksi neitiä ovat olleetkin yksi syy isomman veneen ostoon. Molemmat tytöt tykkää paljon veneilystä.

Pohjan alla tuli vietettyä 2 vuoden aikana aivan käsittämätön määrä aikaa. Toki samaan aikaan veneessä tapahtui isoja muutoksia myös sisällä. Hyvät työvalot mahdollisti työnteon myös talvella pimeään aikaan.

Kaikki vanhat läpiviennit uusittiin. Käytännössä myös niiden jokaisen paikkaa muutettiin. Veneen turvallisuutta lisättiin vähentämällä veden alaisia läpivientejä. Mm. septitankin tyhjennys mahdollisuus veteen poistettiin. Moottorin vedenotto yhdistettiin wc:n vedenottoon ja siirrettiin keittiön lattian alle, josta se on helppo hanalla sulkea ja avata. Vanhat läpiviennit rälläköitiin pois ja laminoitiin umpeen.

Kun myrkkymaali oli poistettu, oli selvää, että kaikki gelcoat tulee poistaa. Halkeamat oli siinä. Tein testi gelcoat poistoja ja havainnoin, että itse lasikuitu ei ollut vaurioitunut. Tässä vaiheessa diaknoosini oli ja on edelleen, että gelcoatin ja lasikuidun väliin on päässyt vettä, joka on talvella halkaissut gelcoatin. Veneessä ei ole koskaan ollut kunnollista epoksimaalausta pohjassa, joten vesi on päässyt läpi.

Gelcoat kerros oli osittain hyvin paksu. Peräosassa vauriot olivat isommat tai siellä kerrospaksuus oli suurempi.

Vanhat läpiviennit poistettettiin

Kahden vuoden aikana pohjaa tuli hiettua todella, todella paljon. Kaikenlaisia koneita tuli kokeiltua. Kyllä, ammattilainen olisi varmasti poistanut gelcoatin nopeasti. Mutta edelleen tämä oli minun tapa – osa harrastusta.

Ylivoimaisen paras kone oli ja on Bosch vihreä epäkesko kone. Mutta se ei riitä. Huomasin että tarrapinta kuluu nopeasti ja maksaa suomessa todella paljon. Päädyin tilamaan Kiinasta tarran väliin tulevia ”pehmikkeitä”, joissa oli myös sama tarrapinta. Nämä olivat halpoja ja tilasin niitä kymmeniä. Näin vain tynyssä oleva tarra kului ja vaihdoin vain sen. Koneen tarrapinta on kestänyt tämän jälkeen uudenveroisena myös sisäpuolen hionnat.

Hiomapaperia en suosittele tilamaan kiinasta. Tilasin eri karkeuksisia ja kaikki olivat samaa. Bilteman 40” hiomapaperi osoittautui hinta / laatusuhteeltaan parhaaksi. Se myös kesti parhaiten ”terävänä”. Toki paperia meni tolkuton määrä pohjan hiomiseen.

Pikkuhiljaa homma eteni. Mutta kyllä välillä meinasi usko loppua. Homma oli kuitenkin koukuttavaa, kun näki miten ”huono tippuu pois” ja tilalle tulee hyvää pintaa.

Samalla purettiin peräsin pois kaikkine osineen. Peräsimen osat lähtivät ystäväni Arin työstettäväksi. Hän sorvasi uudet muoviosat ja korjautti metalliosat pajalla.

Isäni laminoi vanhat läpiviennit umpeen.

Kuvan hiemakone, omilla muutoksillani osoittautui parhaaksi.

Homma eteni ja lisäsi uskoa, että kyllä tämä tästä valmistuu.

Lokakuussa 2020 homma oli tässä vaiheessa

Lokakuussa 2020 homma oli hyvällä mallilla. Tavoite oli saada vene vesille 2021 keväällä – ja tähän tavoitteeseen päästiin. Veneen pohjasta oli purettu kaikki purettavissa oleva, myös vanhat läpiviennit.

Tämän jälkeen odoteltiin lämpimämpiä työkelejä. Seuraavaksi luvassa oli pesu, pakkelointi, hienta ja maalaus. Lisäksi uusien läpivientien asennus ja peräsimen & potkurin asennus.

Homma jatkuu osassa 2, pysy linjoilla.

Kommentointi on mahdollista, kun kirjaudut sisään. Se ei maksa mitään tai sido sinua mihinkään.

Vastaa